Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Fotoobrazy. Gest plastyczny w fotografii

Muzeum Sztuki w Łodzi zaprasza na wystawę zbiorową fotografii: Wojciecha Bruszewskiego, Zbigniewa Dłubaka, Andrzeja Golca, Karola Hillera, Michała Kokota, Jerzego Lewczyńskiego, Antoniego Mikołajczyka, Andrzeja Pawłowskiego, Marka Piaseckiego, Józefa Robakowskiego, Zygmunta Rytki, Andrzeja Różyckiego, Jadwigi Sawickiej, Bronisława Schlabsa, Mikołaja Smoczyńskiego,Wacława Szpakowskiego, Stefana Themersona, Jerzego Wardaka, Wiesława Wojczulanisa, Stefana Wojneckiego, Jerzego Wrońskiego…

Józef Robakowski, kurator tej wyjątkowej ekspozycji, pisze we wstępie do katalogu: ”Wystawą tą potwierdzam intuicję Urszuli Czartoryskiej z jej książki Przygody plastyczne fotografii mając już dzisiaj pewność, że taka opcja artystyczna istnieje i ma szanse rozwoju w przyszłości. Ta wybitna specjalistka „materii” fotografii zasygnalizowała ten problem jako istotny już w 1965 roku, opierając się na doświadczeniach twórczych mistrzów klasy międzynarodowej, ale też Polaków z powodzeniem uprawiających ten gatunek. Jej wyjątkowe jak na tamten czas wydawnictwo pomieszcza m.in. omówienia twórczości Karola Hillera, Franciszki i Stefana Themersonów, Bronisława Schlabsa, Zdzisława Beksińskiego, Fortunaty Obrąpalskiej, Marka Piaseckiego czy wreszcie Zbigniewa Dłubaka. Tym kluczem, jeszcze z lat 60. - za moją już sugestią - kształtowany jest od trzech lat obecny zbiór „fotoobrazów” braci Dariusza i Krzysztofa Bieńkowskich z Łodzi.

Po pierwszej prezentacji kolekcji podczas 4.Biennale Fotografii w obszernych salach Starego Browaru, opinie zwiedzających były jednoznaczne – ten unikalny zestaw był rewelacją poznańskiej imprezy. Obecnie, po jego rozszerzeniu o prace pięciu artystów związanych niegdyś z toruńską wyjątkowo kreatywną grupą Zero-61 oraz o fotogramy Jerzego Wrońskiego, Wacława Szpakowskiego, Jadwigi Sawickiej, Barbary Konopoki, Mikołaja Smoczyńskiego i Andrzeja Golca, wystawa w łódzkim Muzeum Sztuki ma szansę uzmysłowić nam wszystkim istotną wartość polskiej sztuki fotograficznej wywodzącej się z tzw. nurtu “fotografii interpretacyjnej”, która swe apogeum osiągnęła na przełomie lat 60. i 70, a obecnie z wielkim powodzeniem rozwija się w „fotoobrazach” m.in. Zofii Kulik, Jarosława Bartołowicza, Katarzyny Kozyry, Artura Żmijewskiego czy Alicji Żebrowskiej.
Kurator: Józef Robakowski
';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.