Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Epifanie wewnętrzności. Lena Wicherkiewicz o twórczości Magdy Moskwy

ms2, ul. Ogrodowa 19
17 kwietnia, piątek, g. 18.00

Wykład towarzyszy wystawie: Magda Moskwa. Nomana

Wykład będzie skoncentrowany na dwóch aspektach twórczości Magdy Moskwy. Pierwszy to ujawnianie tego, co wewnętrzne (emocji, stanów psychicznych, idei i intencji). Sama artystka podkreśla, że jej celem jest „ucieleśnianie tego, co wewnętrzne” poprzez „skórną” powłokę obrazu lub obiektu. Drugim aspektem będzie siła oddziaływania malarskiego przedstawienia.

Lejtmotywem twórczości Magdy Moskwy jest skóra. W jej sztuce jest ona zarówno skorupą, pancerzem, jak i narzędziem komunikacji. To osłona obejmująca kruche wnętrze, fundująca bezpieczeństwo i integralność, introwertycznie kierująca naszą uwagę ku wnętrzu. „Zranienia” obrazu, które tak często pojawiają się w pracach Moskwy, mogą być w tym kontekście ujmowane jako próby przerwania integralności skórnej powłoki, by wniknąć do wnętrza.

Pojawiające się w ostatnich obrazach Moskwy otwory oraz coraz wyraźniej zaznaczający się proces ciążenia ku fragmentaryzacji i obiektowości obrazu, mogą wskazywać na otwarcie, uchylenie wnętrza oraz na zaistnienie potencjalności obustronnej wymiany między tym, co wewnętrzne a zewnętrzne.

Inspiracją dla drugiej części będą obserwacje Davida Freedberga a w szczególności jego książka „Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania”, analizująca reakcje na przedstawienia wizualne na przestrzeni kilku wieków europejskiej sztuki, w tym te reakcje najbardziej gwałtowne i dramatyczne. W swojej pracy artystycznej Magda Moskwa bardzo świadomie wybiera odpowiednie środki formalne i odwołuje się do znanych z historii sztuki ujęć ikonograficznych, a wszystko własnie po to, aby - jak twierdzi - „oglądający poczuł obraz dosłownie ciałem, skórą, po to, żeby go zatrzymać i nawiązać relacje na wielu głębszych poziomach”.

Lena Wichierkiewicz - zajmuje się krytyką artystyczną, jest autorką wielu tekstów na temat twórczości Magdaleny Moskwy oraz wywiadów z artystką. Współpracuje na stałe z pismami artystycznymi „Exit” i „Format” oraz Kwartalnikiem Rzeźby Polskiej „Orońsko”. Wspólnie z Clotilde Simonis–Gorską prowadzi Flying Gallery Foundation. W 2013 roku była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie sztuk wizualnych, w ramach stypendium zrealizowała projekt „Cielesne kontinuum”. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Wstęp wolny.

';

M. Moskwa, Bez tytułu, 2005.

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.