Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

METAPOLIS. Elektryczne noce. Film, miasto i paryska awangarda

ms2, Ogrodowa 19, sala audiowizualna

Wykład z cyklu METAPOLIS. Elektryczne noce. Film, miasto i paryska awangarda. Michał Pabiś (Katedra Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego)
Filmy z kolekcji Centrum Pompidou w Paryżu.

Wstęp wolny.

Eugene Deslaw (właść. Jewgienij Sławczenko) był członkiem tak zwanej drugiej fali francuskiego kina awangardowego, do której należą m.in. Fernand Léger, Rene Claire, Henri Chomette, Germaine Dulac i Man Ray. Jego postać przez lata pozostawała jednak nieznana, a filmy leżały na archiwalnych półkach. Niedawno Centrum Pompidou w Paryżu oraz Museum of Modern Art w Nowym Jorku przypomniały twórczość Deslawa.

Deslaw po I wojnie światowej wyemigrował z ogarniętej chaosem politycznym Ukrainy, najpierw do Czechosłowacji, a w 1922 r. do Paryża, gdzie studiował w paryskiej École Technique Photo-Cinema. W1927 r. był asystentem Abla Gance'a przy „Napoléonie”, pierwszym w historii filmie wieloekranowym, który, ze względu na swój nowatorski warsztat operatorski, na trwałe wszedł do historii eksperymentów w kinie. Współpracował m.in. z Borisem Kaufmannem, operatorem i bratem Dzigi Wiertowa (przy filmie „La Marche des Machines”) oraz Luisem Bunuelem i Marcelem Carné (przy „Montparnasse”).

W Muzeum Sztuki pokazane zostaną trzy jego filmy: „Les Nuits électriques” (1928) obraz nocnego Paryża, futurystyczny esej „La Marche des Machines” (1929) oraz „Montparnasse” (1929), filmowy portret dzielnicy opisywany przez krytyków jako „rytmiczny walc” pełen „wizualnego somnambulizmu”.

Wprowadzenie w twórczość awangardy filmowej lat 20. i 30.: Michał Pabiś, Katedra Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego

Filmy pochodzą z archiwum Centrum Pompidou w Paryżu

***

Wydarzenie w ramach cyklu Metapolis

Miasto to obiekt materialny, zbiór budynków i przestrzeni pomiędzy nimi, wyodrębniony granicami administracyjnymi. To również, a może przede wszystkim, byt społeczny, przestrzeń doświadczana, i interpretowana. Cykl Metapolis poświęcony jest zagadnieniom, które składają się na to złożone pojęcie, jakim jest miasto - architekturze i urbanistyce, praktykom artystycznym w przestrzeni miejskiej i reprezentacji miasta w kulturze oraz teorii idei politycznych.

Kurator cyklu: Łukasz Biskupski
Współorganizator: Narodowe Centrum Kultury



';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.