Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku Dodajemy sztukę. Dodajemy słowa

Cztery działania artystów zostaną dodane do Kolekcji Sztuki XX i XXI wieku. Każde z nich będzie stanowiło uzupełnienie jednej z części, na które podzielona jest wystawa stała w ms2, czyli: „oko, obraz, rzeczywistość”, „obiekt, fetysz, fantazmat”, „ciało, uraz, proteza” i „konstrukcja, utopia, polityczność”. Sztuka, dodana do kolekcji, pozwoli widzom zobaczyć otwartą rok temu ekspozycję na nowo.

W większym stopniu niż zazwyczaj to widzowie będą uczestnikami, a czasem nawet bohaterami artystycznych interwencji, działań czy akcji. Aktywny udział publiczności będzie współtworzył niezwykłe wydarzenie, które uzupełni Kolekcji Sztuki XX i XXI w.

Obok interwencji artystów, również wypowiedzi teoretyków będą stanowić istotny komentarz. W przystępnej formie wyjaśnią oni i zinterpretują założenia każdej z czterech części ekspozycji. Widzowie będą mogli się dowiedzieć między innymi „jak działa utopia”, „co widzi oko”, „czym jest fetysz” i „co czuje ciało” według artystów tworzących sztukę w obecnym i zeszłym wieku.

Dodajemy słowa
13.30 – dr Jarosław Lubiak – obiekt, fetysz, fantazmat
14.30 – dr Wioletta Kazimierska-Jerzyk – ciało, uraz, proteza
15.30 – dr Marcin Lachowski – konstrukcja, utopia, polityczność
16.30 – prof. Maria Poprzęcka – oko, obraz, rzeczywistość
sala audiowizualna ms2

Dodajemy sztukę
od 12.00 do 20.00 – Cezary Bodzianowski – konstrukcja, utopia, polityczność / wejście do ms2
od 12.00 do 20.00 – Dominik Lejman – ciało, uraz, proteza / 1 i 2 piętro
17.30 – Karol Radziszewski – oko, obraz, rzeczywistość / 3 piętro
18.00 – Leszek Knaflewski – obiekt, fetysz, fantazmat / 3 piętro


Kuratorzy:
Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Maria Morzuch

Organizacja wykładów: Leszek Karczewski

Dnia 21 listopada b.r. wstęp do ms2 wolny.


Program:

konstrukcja, utopia, polityczność

Cezary Bodzianowski
Rykoszet

Przed wejściem do ms2 zaparkuje riksza, w której widzowie znajdą przewrotny komentarz do przemian pejzażu miejskiego i kulturowego naszego miasta. Działanie Cezarego Bodzianowskiego w lekki i dowcipny sposób mierzyć się będzie z unikalnym doświadczeniem przestrzeni publicznej, jaką oferują mieszkańcom i gościom słynne łódzkie riksze.

dr Marcin Lachowski
historyk sztuki, wykładowca KUL

Dr Marcin Lachowski pokaże przenikanie się skrajnych modeli sztuki z przeszłości, od utopii sztuki czystej, po sztukę ingerującą w przestrzeń społeczną. Pokaże jak krytyczne antyutopie odsłaniają nieodpowiedniość postaw purystycznych i jak jednoznaczne niegdyś postawy artystów komplikuje perspektywa czasu.

oko, obraz, rzeczywistość

Karol Radziszewski
Ready 2 Die

Karol Radziszewski proponuje grę — grę, która zawsze jest niebezpieczna — z pożądaniem, podglądaniem i obrazem. Odwołując się do tradycji aktu męskiego, publiczność zostanie zaproszona do uczestnictwa w perfomensie wideo, w którym obraz nagiego modela pozującego do działań artysty będzie transmitowany live do przestrzeni galerii.

prof. Maria Poprzęcka
historyczka sztuki, była dyrektor Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, prezes Stowarzyszenia Historyków Sztuki

Prof. Poprzęcka poświęci wykład oku – najważniejszemu narzędziu poznania, ale najbardziej zwodniczemu. Czczonemu, ale i przeklinanemu. Pełnemu sprzeczności, naszemu najcenniejszemu zmysłowi.

Obiekt, fetysz, fantazmat

Leszek Knaflewski
Uran wyprodukował wzbogacony Iran

Widzowie zostaną zaproszeni przez Leszka Knaflewskiego do udziału w performensie –artystycznym działaniu pod kierunkiem artysty. Galeria stanie się sceną, na której wystąpi publiczność korzystając z okazji do improwizacji i zabawy. Zamiast oglądać z dystansem sfetyszyzowane obiekty widzowie będą mogli dać upust swojej fantazji.

dr Jarosław Lubiak
Muzeum Sztuki w Łodzi

Obiekt pojawia się w sztuce dopiero na początku w XX w. Wykorzystywany jest przez artystów po to, by codzienne przedmioty przemówiły językiem fantazji albo by związały się z pożądaniem. Niezależnie od tego czy funkcjonują bardziej jako fantazmaty czy jako fetysze, obiekty sztuki współtworzą niezwykłą historię rzeczy w kulturze XX i XXI w.

ciało, uraz, proteza

Dominik Lejman
Opatrzenie

Artysta konfrontuje ciało widza z dziełem. Oświetla wybrane obiekty z kolekcji negatywem światła: to obiekt pozostaje w snopie cienia, a zbliżający się do dzieła widz znajduje się nagle w blasku reflektora. Pojawienie się odbiorcy w określonym promieniu odległości od obiektu stanowi niezbędny element zafunkcjonowania świetlnej interakcji.

dr Wioletta Kazimierska-Jerzyk
estetyczka, wykładowczyni UŁ

Wykład wyjaśni, dlaczego ciało jest dziś preferowanym środkiem wypowiedzi artystycznej. Dr Kazimierska-Jerzyk opowie o granicach uprzedmiotowienia ciała i „odkrycia” ciała poprzez sztukę, o odwadze sztuki, dzięki której „bycie ciałem” staje się ważniejsze od „posiadania ciała”, oraz o sztuce jako swoistym antidotum na lęki, które funduje autorytet medycyny.

';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.