Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Budowniczowie – pokaz filmów i wykład Edit András

W czasie trzydniowego otwarcia ms2 – nowej przestrzeni Muzeum Sztuki w Łodzi – odbędzie się inauguracja międzynarodowego projektu Sztuka ma zawsze swoje konsekwencje. Przedsięwzięcie realizowane przez cztery partnerskie instytucje z Chorwacji, Serbii, Polski i Włoch, będzie dążyć do lepszego poznania powojennej kultury Europy Środkowo-Wschodniej. Budowniczowie – pokaz filmów połączony z wykładem węgierskiej badaczki Edit András, to jedno z trzech spotkań w ramach tegorocznej odsłony projektu.

Dla artystów awangardy lat 20. i 30. świat współczesny był zadaniem do wykonania. O kierunku artystycznych dążeń tamtego okresu świadczy fakt, że postulaty konstrukcji nowej rzeczywistości, obecne w projektach Lisickiego, Rodczenki, Stiepanowej, łączyły laboratoryjne eksperymenty z twórczością agitacyjną. Proces budowania świata, karkołomny wyczyn kreacyjno-utopijny, był dla artystów aktem największej odwagi. Zagadnienie kształtu nowej rzeczywistości wykraczało poza obszar badania formy dzieła sztuki i zmierzały w kierunku przestrzeni społecznej. „Nowa rzeczywistość” wymagała nowych zasad organizacji i nowej ideologii. Artysta stał się Budowniczym Wielkiej Utopii w sensie dosłownym i metaforycznym.

Po blisko osiemdziesięciu latach relacje pomiędzy awangardą utopią a ideologiczną konstrukcją realnego socjalizmu, powróciły w sposób niebezpośredni. Współcześni twórcy wydobyli je ze szczelin pamięci, odkryli na nowo pośród ruin socjalistycznej budowli.
Akcja filmów Andreasa Fogarasi, Deimantasa Narkevičiusa i Davida Maljkovića rozgrywa się pośród reliktów minionej epoki – budapeszteńskich centrów kultury, elektrowni w litewskich Elektrenach, pomnika Vojina Bakića w Petrovej Gorze, monumentalnej głowy Karola Marksa. Ze strony artystów nie jest to podszyty nostalgią gest przywołania miejsc i dzieł, które odeszły w niepamięć. Raczej próba zrozumienia i zmierzenia się z motywacją towarzyszącą tym, którzy budowali rzeczywistość realnego socjalizmu. Projektowaniu miejskiej utopii dedykowane są dwa filmy. Sen Warszawy Artura Żmijewskiego to film-rozmowa z Oskarem Hansenem (1922–2005) o dialogu, jaki architekt prowadził z przestrzenią wokół Pałacu Kultury. Z kolei Teheran 1380 Solmaz Shahbazi & Tirdada Zolghadra to opowieść o powojennej odbudowie miasta rozciętego na dwie części, w którym historia biegnie w przyspieszonym tempie.

Jak „skamieliny“ z przeszłości odnajdują się we współczesnym kontekście? Jak my je w nim odnajdujemy? W Interviście Anri Sala napotykamy na język, który ponosi klęskę nazywania, a więc kreowania świata. Wyrażenia, które wiele znaczyły w poprzednim reżimie, dziś brzmią niemal jak błędy językowe. Do wyjściowych kwestii i podstawowych pytań powracają również artyści grupy Chto Delat? stojąc na murze w pozach robotników z płótna Wiktora Popkowa Budowniczowie Bracka mówią: „Dla ans bardzo ważne jest poczucie, że coś budujemy. Dlatego staraliśmy się odkryć, co właściwie budujemy“.

O relacjach rewolucyjnych utopii z początków wieku, ich nadużyciach w czasach komunizmu oraz postawach współczesnych artystów opowie Edit András – węgierska krytyczka oraz historyczka sztuki zajmująca się zagadnieniami zmian ustrojowych w krajach postsocjalistycznych. Podczas spotkania Budowniczowie odbędzie się także promocja pierwszego, bezpłatnego tomu wydawnictwa Tytuł roboczy: archiwum #1. Będzie on zawierał teksty m. in. Igora Zabla, Kristine Stiles, WHW, związane z kolejnymi odsłonami projektu.

Kurator: Magdalena Ziółkowska
';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.